Usuwanie uszkodzeń na powłoce lakierniczej wymaga wprawy – łatwo jest źle nałożyć farbę. Dodatkowo niezbędne jest odpowiednie przygotowanie karoserii samochodowej, właściwe dobranie koloru do pozostałych elementów oraz końcowa obróbka. Nałożywszy kolorowy lakier na dany element, należy go jeszcze pokryć lakierem bezbarwnym. Pozwala to na stworzenie powłoki, która chroni lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Bezbarwny lakier samochodowy — właściwości i zastosowanie
Lakiery dostępne są w postaci sprayu lub farby do pistoletów lakierniczych używanych w lakierniach. Kolorowy lakier to mieszanka żywic, pigmentów oraz dodatków metalizujących. Ostatnia warstwa powłoki lakierniczej to tak zwany klar. Ta powłoka jest bezbarwna i nie ma znaczącego wpływu na estetykę auta, dopóki nie widać na niej uszkodzeń. Zadaniem ostatniej warstwy powłoki lakierniczej jest ochrona właściwego lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi, na przykład rysowaniem lub ścieraniem. Dodatkowo lakier bezbarwny nadaje autu błysk lub wręcz przeciwnie – zapewnia powłokę z matowym wykończeniem. Ważnym składnikiem lakieru bezbarwnego są stabilizatory UV. Składniki te zapewniają wysoką odporność na promieniowanie ultrafioletowe emitowane przez Słońce. Lakier pokryty bezbarwną warstwą ochronną dłużej zachowuje swój oryginalny kolor. Zestaw zawierający czarny i bezbarwny lakier samochodowy LC9Z pozwoli na nałożenie wszystkich warstw powłoki lakierniczej.
Kolor LC9Z, czyli czarna perła, wzorowany jest na palecie grupy VW AG. Lakier bezbarwny ma wpływ na trwałość pozostałych warstw lakierniczych, ich rozlewność oraz tworzenie się zacieków. Bezbarwne lakiery dzieli się na trzy grupy, zależnie od tego, jak dużo żywicy się w nich znajduje. Może być to około 40, 50 i 60 procent. Zawierająca najwięcej żywicy grupa to VHS, czyli very high solid. Lakiery z tej grupy są najtwardsze i najlepiej chronią przed uszkodzeniami mechanicznymi, są także najbardziej odporne na ścieranie podczas polerowania. Lepkość natryskowa lakieru bezbarwnego zależy od ilości zawartych w nim rozpuszczalników. Zgodnie z polskimi normami lakier bezbarwny może posiadać maksymalnie 420 gramów rozpuszczalnika w każdym litrze.
Liczba warstw, która powinna zostać zaaplikowana, zależy od parametrów danego preparatu. Używając lakieru zawierającego około 40 procent żywicy, należy przygotować się na konieczność nałożenia aż 3 warstw. Chcąc pokryć lakierem bezbarwnym matową powierzchnię, trzeba wybrać preparat o takim samym wykończeniu. Matowy lakier bezbarwny zapewnia dokładnie takie same właściwości ochronne, jak błyszczący.