Zadaniem wulkanizatora jest naprawianie opon, dętek i gumowych elementów poprzez metodę wulkanizacji. Do jego obowiązków zaliczyć można także demontaż, wyważenie oraz montaż kół i opon samochodowych. Szczególne zainteresowanie usługami wulkanizatorskimi ma miejsce na przełomie sezonów, gdy kierowcy wymieniają opony zimowe na letnie lub odwrotnie. Praca wulkanizatora ma charakter usługowy.
Czy praca jako wulkanizator jest lekka?
Wulkanizator musi znać podstawowe zagadnienia z zakresu mechaniki samochodowej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z budową i funkcjonowaniem zawieszenia. Przed rozpoczęciem pracy wulkanizator musi ocenić stan ogumienia. Usunięcie usterki wymaga ustalenia jej przyczyny – ciało stałe może nadal znajdować się w oponie i wymiana dętki nic nie da. Podczas oględzin wybiera się także metodę naprawy. Po demontażu elementu jest on naprawiany lub bieżnikowany metodą wulkanizacji. Po przeprowadzeniu naprawy sprawdza się szczelność gumowego elementu. Proces wulkanizacji wymaga monitorowania jego parametrów. Zadania wulkanizatora mogą być realizowane ręcznie lub z wykorzystaniem urządzeń mechanicznych. Wulkanizator jest także uprawniony do tego, aby zdyskwalifikować oponę i uznać, że nie nadaje się ona do naprawy. Stanowisko pracy wulkanizatora musi być zgodne z zasadami BHP. W takiej kwestii jak sprawdzony wulkanizator Pruszcz Gdański będzie dobrym miejscem na poszukanie fachowca. Wulkanizatorzy ogłaszają się w internecie, można także zapytać znajomych o to, kogo polecają.
Warsztat wulkanizatorski w Pruszczu Gdańskim powinien dawać możliwość nie tylko wymiany kół, ale też ich wyważenia. Możliwe jest zamienienie stalowych felg na aluminiowe lub odwrotnie. Każdy warsztat wulkanizatorski w Pruszczu Gdańskim musi posiadać instalację wentylacyjną. Praca wulkanizatora odbywa się w pozycji stojąco-chodzącej. W trakcie pracy musi on przestrzegać zasad BHP, gdyż narażony jest na działanie wysokich i niskich temperatur, hałas, wibracje oraz zatrucie oparami klejów lub benzyny. Narzędzia wulkanizatorskie mogą posiadać napęd ręczny, elektryczny lub pneumatyczny. Podczas pracy wulkanizator używa wanny wulkanizacyjnej, manometru, prasy czy autoklawu. Zdejmowanie i zakładanie opon wymaga ściągacza i montażownicy. Naprawianie opon aut ciężarowych wymaga używania dopasowanego do tego sprzętu. Koła odkręca się ręcznie lub z wykorzystaniem kluczy pneumatycznych.
Wulkanizator powinien cechować się precyzją oraz wysokimi zdolnościami manualnymi. Wypatrzenie niewielkich pęknięć w ogumieniu wymaga sprawnego zmysłu wzroku. Chociaż charakter tej pracy może wydawać się łatwy, wcale nie oznacza, że tak jest. Wymaga także siły fizycznej i odporności na monotonię.